20. mája 2013

Bod zlomu

Už je to pár týždňov, odkedy sme doma prešli novou vlnou potravinovej obrody. Posledné roky sme sa stravovali na miestne (slovenské aj maďarské) pomery nie úplne tradične. Dokonca aj našim najbližším pripadalo naše stravovanie prinajmenšom divné. Padali aj vyjadrenia, že nejeme nič. Pritom, snažili sme sa jesť zdravšie, nejedli skoro vôbec mäso, žiadne náhražky, polotovary, nič nízkotučné, maximálny pozor na aditíva a konzervanty, minimum exotických potravín, dôraz na sezónne a lokálne produkty, ... – jednoducho príliš veľa obmedzení. Lenže, aj naše zdanlivo zdravšie stravovanie nás túto jar dobehlo. Napriek tomu, že sme sa fixovali na vysokú kvalitu vstupov a vyhýbali mäsu, jedli sme príliš veľa živočíšnych bielkovín, tukov a cukrov. Necítili sme sa dobre. Bolo treba niečo zmeniť. Preto som o jedle začala premýšľať ešte viac, ale najmä inak. Máme teda doma nový projekt – makrobiotický "experiment". Projekt to bude dlhodobý, lebo aj keby sme chceli, šmahom ruky roky "zlého" stravovania len tak nevymažeme, ale hlavne nezmeníme. Hlava síce vraví, že isté druhy potravín sú už zakázané, ale telo navyknuté na množstvo jedov (najmä cukry), si pýta svoju ďalšiu dávku. Je to trochu boj, ale chce to čas. Radi si ho však doprajeme, keďže rozdiely sú zrejmé už po pár dňoch.

Ono, v živote sa nám dejú veci, ktoré k nám automaticky prichádzajú a odchádzajú. Často ani netušiac, sami ich svojím konaním ovplyvňujeme. Ak by som nezačala s blogom, nesledovala by som toľko dianie okolo jedla na internete a všakovakými uličkami by som sa nedostávala tam, kde momentálne som. Čítam, študujem, selektujem, vyraďujem, nachádzam nové – info, blogy, ľudí, filozofie. Starostlivosť o zdravie prostredníctvom stravy vidím ako alfu-omegu nášho bytia. Sme to, čo jeme. Vďaka jedlu nie sme len živí, ale najmä (ne-)zdraví. Kto chápe, vidí za stravou omnoho viac ako nevyhnutné palivo. Poviem vám, zdravá strava – je to kumšt! Doslova veda! Komplexný súbor obrovského množstva informácií, vzájomných súvislostí, reakcií a interakcií. Treba sa vedieť zorientovať, overovať informácie z viacerých zdrojov, vyhľadať pre aj proti, študovať. Aj v jedle je možné nájsť životnú filozofiu, lebo jedlo de fakto súčasťou životnej filozofie je a smerovanie človeka určuje (samozrejme, toto platí len u niektorých jedincov – mnohí žiadnu životnú filozofiu a smerovanie nemajú).


Jarný zeleninový bulgur – prvý "skoro" makrobiotický post


Zbožňujem bulgur, lebo toto jedlo poskytuje obrovskú variabilitu v tom, aké suroviny možno spolu nakombinovať. Teplý aj studený, chutný je tak, či tak. Možno ho pripravovať s mäsom, vo vegetariánskej, vegánskej a dokonca aj v makrobiotickej verzii. Vaše presvedčenie, chute a zásoby doma vás veľmi rýchlo nasmerujú sami, aký bulgur si práve dnes pripravíte. Vždy robievam bulgur podľa momentálnej chuti a ešte nikdy som ho neurobila tak, že by chutil rovnako. Napriek tomu, že majú s kus-kusom veľmi podobné využitie, bulgur mi vyhovuje omnoho viacej. Je plnšej chuti a akýsi reálnejší. Pri kus-kuse mám pocit, akoby nebol sám sebou a na niečo sa hral.
Dnes, komu sa zapáči, pokus o prvý makrobiotický bulgur v jarnej verzii.




Suroviny:
bulgur
cibuľa / cibuľka
mrkva
reďkovka
petržlenová vňať
fazuľa
morská riasa
sušená bazalka
čierne korenie
soľ (nerafinovaná, použila som himalájsku)
kvasená zelenina (pripavená mliečnym kvasením, napr. kyslá kapusta)

Postup:
Strukovina:
Fazuľu nechajte na noc namáčať. Pred varením vodu vylejte, fazule preperte a dajte variť spolu s morskou riasou a sušenou bazalkou do mäkka. Strukoviny varte bez soli, inak by ostali tvrdé.
Obilnina so zeleninou:
Očistite a nakrájajte cibuľku, osobitne aj mrkvu. Spôsob krájania zeleniny si prispôsobte podľa chuti a momentálnej nálady. Na troche oleja na panvičke orestujte cibuľu, pridajte prepraný bulgur, nemiešajte, osoľte, na bulgur dajte vrstvu mrkvy, zalejte vriacou vodou, prikryte a duste, kým bulgur aj mrkva nie sú mäkké alebo mierne al dente. Trvá to cca 20-30 min.
Čerstvá zelenina:
K uvarenému bulguru pridajte nakrájanú čerstvú jarnú zeleninu – reďkovky, uhorky – dochuťte čiernym korením a čerstvou petržlenovou vňaťou.
Kvasená zelenina:
Ak nemáte vlastnú kvasenú zeleninu (doma vyrobený pickles), použite kyslú kapustu.


Prvé rýchle postrehy:
FAKT 1 – Zmena je badateľná takmer hneď na druhý, tretí deň. Trávenie je úplne iné – omnoho rýchlejšie. Je evidentné, že nové jedlo nezaťažuje tak, ako stará strava. Po jedle nemáte pocit, že ste si do žalúdka hodili hrudu, necítite únavu a nemáte potrebu nič nerobiť, len tráviť. Vyhladne vám skôr, ale je to tým, že vaše trávenie je oslobodené od nevhodných kombinácií a potravín a váš tráviaci trakt môže v kľude spracovávať, čo ste telu premyslene naložili.
FAKT 2 – Ak ste sa vo svojich kuchárskych a pekárskych schopnostiach dostali na uspokojivú úroveň, kedy si môžete povedať, že odvaríte všetko možné, výsledky sú výborné a budete sa cítiť "v kramflekoch" (slovenčina nemá podobne trefný ekvivalent), skúste si v kuchyni experiment podobného rangu (vegan, makrobiotiku, ...) a možno vás vyššie mocnosti pošlú k zemi ako mňa a vy sa budete cítiť ako totálny kuchár amatér, niekde na začiatku svoje kuchárskej éry. Na druhej strane, môže vám tento fakt, kedy sa učíte variť v podstate nanovo, vniesť do života trochu nového vzrušenia, kedy v kuchyni dokážete prekvapiť samých seba. Napr. plán je, že robím karbonátky a miesto nich večeriame kašu :-)

PS – prijímam akékoľvek postrehy "ortodoxných" makrobiotikov. Ak som niečo uviedla nedobre, alebo jedlo nesprávne pripravila, kľudne ma opravte na správnu makrobiotickú mieru. Budem len vďačná. Nejdem sa pozicionovať do pozície experta a nejdem rozdávať rady, som zatiaľ študent makrobiotiky, v prípravnom štádiu.

13 komentárov:

  1. wow Katka, takže národné turecké jedlo (http://www.nazarboncukagaci.blogspot.sk/2012/06/zeytinagl-kuru-fasulye.html) je typickým príkladom makrobiotickej stravy..toto ked poviem mužovi :)) Bulgur doma tiež zbožňujeme, môžem odporučiť varený s cícerom a zapíjať bielym jogurtovým nápojom. skvelá vec ;)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Elenka, nie tak úplne, radšej mužovi ešte nič nevrav ;-). Podľa surovín, čo kukám u teba v recepte, by si makrobioticky musela spraviť "niekoľko" úprav. V makrobiotike (MB) sa nepoužívajú žiadne živočíšne bielkoviny (mäso, mliečne výrobky, atdˇ), exotické potraviny, zelenina temného tieňa (darkshadow), .... a takto by sme mohli pokračovať ďalej. V tvojom recepte by tieto suroviny boli mimo: kurací vývar, papriková pasta, citrónová šťava, použitie oleja za studena (e-e, olej musí byť vždy tepelne spracovaný, inak je pre trávenie ťažko stráviteľný), jogurt (e-e). Samozrejme, nábeh na MB v tomto tureckom jedle je ;-), "pár" drobností by bolo treba upraviť. Princípov v MB, najmä čo sa prípravy týka, energie surovín, vyváženosti jedného jedla - je príliš veľa. Je to ozaj štúdium na dlho.

      Odstrániť
    2. uff tak to som si priveľmi zjednodušila :) kazdopadne, clanok ma zaujal, teším sa na dalšie postrehy.

      Odstrániť
    3. Hej, MB nie je ani trochu jednoduchá a moc sa zjednodušiť nedá. Učím sa, hlavne musím hodne dopredu premýšľať, aké jedlo chcem variť. Pri normálnom varení, ak aj dôjdeme domov večer, cestoviny sú za 20 minút na stole. To pri MB nejde ani trochu. Najmä ide o to, že strukovina má byť na stole každý deň, a s nimi neradno len tak - však ich treba vopred namáčať, preto to vyhutovanie nad menu dopredu.

      Odstrániť
  2. ja som kedysi tiež frčala na makrobiotike :) potom som to vzdala... lebo som si povedala, že mi jedlo nemôže vládnuť... fakt som len nad tým rozmýšľala, čo s čím, ako kedy, trvalo to kopu času... tak som si len osvojila zákl. princípy, ale nedodržiavam 100%... samozrejme, keď sú zdravotné dôvody tak je to iná vec, u mňa išlo len o to, variť zdravšie... a to sa koniec-koncov podarilo, aj keď nie som ortodoxný makrobiotik :) tak veľa šťastia v spoznávaní makrobiotiky ;) a môžem ešte odporučiť knihu "Radost ze zdravých detí", veľmi dobre napísaná kniha, vysvetľuje základné princípy MB a sú v nej aj chutné recepty :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Nemyslím si, že budeme 100%-ní makrobiotici, aspoň zo začiatku určite nie. Ide mi o to, aby sme jedli čo najzdravšie a dobre sa cítili. Spomínanú knižku som si poriadila ako prvú MB beletriu - je vždy naporúdzi v kuchyni a je v nej veľa, čo sa dá naučiť. Z receptov moc nevarím - de fakto sa nimi iba inšpirujem. Pri pečení je to trocha iné a určite sama vieš, s dezertami v MB je to veľmi náročné. V tejto sfére kukám skôr veganské recepty, lebo tých makrobiotických, čo by fungovali, som zatiaľ veľa neobjavila. Skôr je to také testovanie na slepo - väčšina receptov, do kt. som sa pustila funkčných nebola.

      Odstrániť
  3. Bulgur jsem nikdy nejedla. Vyzkouším:-)

    OdpovedaťOdstrániť
  4. super ;) tak to budu mít tvůj blog asi ještě radši, když sem budou přibývat i makrobiotické recepty... já se už 2 roky snažím, ale vždy zvítězí pouhé vegetariánské či veganské jídlo :D ale je fakt, že když člověk jí makrobioticky, tak nemoci, únava, vše zmizí ;) držím palce

    jinak k dezertům a pečení v makrobiotice. striktní MB odmítají pečenou stravu, tudíž tím padá i pečení moučníků a MB dezerty jsou spíš tipy lehce povařené např. jáhly s jablečnou šťávou a sušeným ovocem... a to já si teda ráda jednou za čas dám dobrou buchtu. Kdyžtak u mě na blogu najdeš pár inspirací, např. na kváskové pečivo a tak ;)

    Lenča zdravejist.blogspot.com

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ahoj Lenko, tak si mi konečne objasnila ako je to s tebou a MB. Lebo však čítam tvoj blog, a stále vidím kopec receptov vegetariánskych, vegánskych a so "zakázanými" potravinami :-)
      O pečených dezertoch v MB a ich nevhodnosti viem. Ja len si neviem predstaviť, že by som začala vyslovene iba so striktnou MB stravou bez pečených dezertov - tak sa obávam hodne chudnutia a to si ja už fakt nemôžem dovoliť. Skôr si myslím, že budeme nastavení doma tak, že sa budeme čo najviac snažiť jesť makrobioticky, radiť makrobiotické jedlá a spôsoby prípravy a doplňovať ich vegánskou, z času na čas vegetariánskou stravou. Veď uvidíme. Jasné je hlavne to, že mliečne výrobky fakt nerobia tráveniu dobre (aj mäsové sú lepšie) a dokonca už mám pár predtým obľúbených jedál / produktov v takej fáze, že by som si ich už jednoducho nedala, lebo viem, že mi bude ťažko.

      Odstrániť
    2. no jo no ;) člověk se časem učí... teoreticky to mám zmapované dokonale, s praktickou stránkou je to horší ;) tak snad se nám poštěstí ;)

      Odstrániť
  5. Bulgur mam taktiez velmi rada a s tvojim nazorom na kuskus uplne suhlasim..chuti mi,ale tiez mi pride akoby taky prazdny .... ale zas do letnych lahkych salatov mi pride celkom vhod :)
    A dakujem aj za nove informacie ,ja som este k tomuto stadiu veru nedospela a ani netusim ci vobec niekedy dospejem,ale obdivujem to a vzdy si rada precitam,poucim sa ...Ja zas mam mliecne vyrobky strasne rada ,zatial nepozorujem,ze by mi zle travili,ale s tymto nazorom uz som sa stretla viackrat a aj mi to dava zmysel,len sa ich neviem zbavit :(

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Pri kus-kuse som sa posledné razy, kedy som ho robila pristihla, že mi prestáva chutiť, kvôli jeho prázdnote, tak som si povedala, že ho už nekúpim. Pred prípravou som na neho chuť mala, ale keď som ho spravila, akosi mi svitlo, že by som ho už robiť nemala.

      Hm, MB nie je ani trochu jednoduchá - hlavne kvôli hlave a rokom starej stravy. Mati, aj my zbožňujeme skoro všetky syry, aj kyslú smotanu, vajcia, ale ich vplyv na človeka je príliš zaťažujúci. Ja napr. jogurt nejem už roky, lebo mi z neho bolo vždy zle (ale reklama praví, že vraj pomáha trávaniu ... môjmu fakt nie!). Navyše, vieš si predstaviť pečenie bez masla? Vieš čím tu ja prechádzam, čo všetko musím meniť? :-) Pečenie bez živočíšnych vstupov je úplne odlišné a treba sa všetko učiť a odsledovať odznova. Možno sa do stavu meniť stravu nikdy nedostaneš, možno to tak nebudeš cítiť. Spravíš, čo bude dobré pre teba, vždy predsa robíme to, čo v danej chvíli považujeme pre nás za najvhodnejšie.

      Odstrániť
  6. Je zajímavé číst, jak se u různých lidí vyvíjí jejich chuť a přístup k jídlu. I já už jsem se o kus posunula, a i když maso nepotřebuji v takovém množství jako kdysi, tak se ho asi nikdy nevzdám. Z jogurtů mi například bývalo taky zle a díky tomu mi vůbec nechutnaly. Naopak teď si je můžu bez problémů do jídelníčku občas zařadit a jsem naprosto v pohodě.
    Tvůj uvedený recept mě zaujal hodně - mám bulgur i kuskus (teď mám doma špaldový) moc ráda, a většinou si třeba k němu udělám omáčku z rajčat, papriky a cizrny a k tomu ještě čerstvý listový salát. Každopádně se dneska chystám na nákup, a určitě nebudou chybět fazole a spousta zeleniny :)

    OdpovedaťOdstrániť