19. júna 2013

Jarné džemovanie

Konečne dozrieva lokálne ovocie i zelenina. Aj u vás už prepukol zber?
Ovocíčko si treba vedieť užiť. V surovom stave priamo pri zbere, len tak si ho hádzať do pusy. Alebo ho dať do skvelých domácich letných koláčikov. Pri správnom výbere koláča, ideálnom zostavení surovín, môžeme aj z obyčajných (ale kvalitných) surovín vydupať omnoho viac, ako by sa na prvý pohľad zdalo. A ak je ovocia naozaj nazvyš a nechceme, aby vyšlo navnivoč, môžeme ho zamraziť, vysušiť alebo si uvariť sladučkú voňavú marmeládu, džem, či lekvár.

Ja som tohtoročnú džemovaciu sezónu začala čerešňovou marmeládou. Z čerešní čiernych ako noc. Fajnových a šťavnatých. Čuduj sa svete – bez jediného červíka. Fantastickú chuť čerešní som vyzdvihla šťavou z citróna a doplnila škoricou. S rôznymi pomermi a druhmi cukru – trstinovým, bielym. Je krásne sledovať, ako sa každá surovina správa úplne inak. Je to veru alchýmia, veľa pozorovania a učenia sa.



























Po čerešniach dozreli v zápätí aj višne, tak užívam aj tie. Nové chute som objavila vo fantastickom višňovom tarte s mandľami a následne som uvarila ďalšiu várku marmelád – višňových. S klinčekami, škoricou či zázvorom. Každá chutí inak.







Postup pri výrobe čerešňovej a višňovej marmelády je identický, ako pri mirabelkovej, ktorú som uverejnila minulý rok. Jediný zásadný rozdiel je v dĺžke varenia. Varíte omnoho dlhšie – cca 2 - 2,5 h do zhustnutia, ktoré vám vyhovuje. Ovocie nemágam, nemixujem – zachovávam veľké kúsky ovocia.

Takže – je najvyšší čas poobzerať sa po ďalšom ovocí.

9 komentárov:

  1. Domácí vaření marmelády - krásná a sladká atmosféra...:-)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. To rozhodne Sonička, sezóna je skvelá. Užívaj aj ty.

      Odstrániť
  2. Ja som stihla zatiaľ uvariť jahodový džem, s mätou a vanilkou. Keďže sme v domácnosti len dve, zaváram vždy do malých (asi 150g) pohárikov. Vyšlo mi 15 pohárikov a 1 väčší pre rodičov na ochutnanie. Džemy mám v chladničke, a keď máme chuť na sladké, studený jahodový džem s príchuťou a vôňou mäty je na uspokojenie chuťových pohárikov úplne skvelý ;-) Katka, snáď stihnem aj čerešňový a teším sa, že tento rok bude aj slivkový!: milujeme ho :-)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. No, u nás veľa čerešní je už preč. Posledné dozrievajú, višne detto. Už sa hotujem na väčšie kôstkové ovocie. Čerešne a višne spracúvať, to je iná brutka! Jahody, jooj, to je malina. Ja som tento rok nestihla samozber - a asi sa už ani nedokopem. Slivky chystám aj ja, tento rok ich slivka na pozemku bude mať viacej, ako pred rokom. Vlastne, ja sa chystám na všetko ovocko, čo príde. Peknú sezónu Zuzi.

      Odstrániť
    2. Zuzi, bola si na samozber jahôd, či máš nejaký dobrý vlastný zdroj na jahôdky? Záhrada, susedia a pod. Neskúšala si robiť džem bez cukru?

      Odstrániť
    3. Áno, boli sme s maminou na samozbere v Rajke. Nie, neskúšala som robiť džem bez cukru (ak používam, tak muscovado, hoci to nie je ospravedlnenie ;-) ). Katka, Ty varíš džem bez cukru? A pridáš iba citrónovú šťavu či ani tú nie? Myslím, že ten slivkový by som tak vyskúšala. Včera som varila čerešňový s badiánom a celou škoricou, vyšli mi 2 malé poháriky a 1 väčší pre našich. Si ma navnadila tým minuloročným mirabelkovým ;-)

      Odstrániť
    4. Nie Zuzi, bez cukru som marmelády neskúšala. Fruktóze moc neverím a iným sladidlám tiež moc nie. Takže robím s cukrom (zatiaľ) - trstinovým, príp. trstinový + biely (mix). Mirabelkový určite skús, ja sa už chystám - prvé mirabelky už dozrievajú – bol to najlepší výtvor minulého roka, tak uvidíme, čo po sezóne tento rok vyhodnotím ako najväčšiu dobrotu.

      Odstrániť
  3. Nádherně vypadající džemíky a musí chutnat určitě božsky!!!

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Chutnala som len také zvyšky, čo sa mi nevpratali do fľaštičiek, ale tí, ktorí džemíky odo mňa kúpili si pochvaľujú. Pekné leto Katko.

      Odstrániť