1. júla 2013

Neskoro, ale fajnovo!

Tohtoročný samozber jahôd v okolí som takmer nestihla. Už som si úfala, že sa k väčšiemu množstvu lokálnych jahôd nedostanem, a predsa. Dala som si posledný pokus a po dlhom otáľaní som sa na konci sezóny zašla na jahodové polia pozrieť. Oplatilo sa – vo všetkých smeroch. Páni, ktorí k poľu nejakým spôsobom patrili, ma sprvoti otočili, že je zavreté. Ale milá pani, čo prišla tiež zbierať, sa miestnymi odbyť len tak ľahko nedala (znalosť jazyka jej v tom bola určite veľkou prednosťou) – ma vrátenú vrátila zasa naspäť so slovami, že zavreté už síce majú, ale trochu jahôd si nazbierať môžeme. Tak nás na celom obrovskom jahodovom poli bolo všeho všudy zberačov 4 kusy. Ľudí nikde a posledné jahody čakali na svoje poslanie. Luxus nad luxus. Čo viac som si mohla priať?! Počas hodiny a pol, kedy som s veľkou radosťou napĺňala svoj košík, som celý čas len neveriacky krútila hlavou, že to hádam ani nemôže byť pravda. Akosi som tušila, že tie jahody budú zadarmo. No uznajte ... existuje väčšie jahodové šťastie?


Jahodové galetky


Galette som obzerala na nete už dlhšie. Strašne sa mi páči ich rustikálnosť, nedbalé tvary a nedokonalosť, čo z nich srší. Galetty majú francúzske korene a frantíci ich pripravujú na sladko i slano. Po tom, čo Zuzka na svojom tanieri odprezentovala tie svoje, jahodovo-rebarborové, nebolo najmenších pochýb, čo z nazbieraných jahôd upečiem. Zuzi, ďakujem ti moc, moju galetkovú ságu tvoj post iba urýchlil, je to láska na prvé ochutnanie. Recept som si upravila na svoje potreby a trochu ho zveganizovala (aj keď nie úplne dokonale).




Suroviny:
na cesto:
250 g hladkej múky – 125 g pšeničná alebo špaldová, 125 g celozrnná špaldová
125 g Alsanu (rastlinný tuk)
50 ml studenej vody
soľ
1 PL práškového cukru
1 žĺtok (určite skúsim v ďalšej verzii vajce nahradiť vegánskym vajcom – ľanovým semiačkom a vodou)

na plnku:
jahody
2 hrste light muscovado cukru
kôra z bio citróna
mandle / vlašské orechy nahrubo nasekané
vaječný bielok (na potretie cesta)
hrsť trstinového cukru na posypanie (môžete vypustiť)



Postup:
Všetky suroviny určené do cesta spolu zmiešajte a rukami spravte tukové cesto. Vypracujte ho v miske alebo na doske, zabaľte ho do fólie a odložte na min. 1/2 hodinu odpočívať do chladničky (odporúčam nechať ho v chlade dlhšie). Medzitým si očistite jahody, nechajte ich vcelku alebo nakrájajte, nastrúhajte na ne kôru z bio citróna, posypte cukrom, zľahka premiešajte a nechajte macerovať. Nasekajte alebo narýchlo na mixéri posekajte pár hrstí orechov. Cesto po vytiahnutí z chladničky pomúčte zhora aj zdola a vyvaľkajte medzi dvomi papiermi na pečenie. Je to geniálny trik, nechápem, že som na neho natrafila až teraz – dvojnásobná vďaka Zuzi! Stred cesta, kam budete dávať plnku (tak cca 3-4 cm od okrajov) posypte orechami, navrstvite macerované jahody, poprehýbajte okraje. Vrch cesta potrite rozšľahaným bielkom a môžete ich posypať hrsťou trstinového cukru (nie je nutné). Ja som ešte vrch jahôd posypala orechami. Keďže komplet skladanie a zdobenie galetiek prebieha na papieri na pečenie, premiestnite ich spolu s papierom na plech a môžete dať piecť. Pečte pri 175 - 180 °C cca 30 minút (kontrolujte, môže to byť viac i menej), kým cesto nie je upečené do zlatova. Z uvedeného množstva cesta mi vyšli 2 galettky.

Dobré drobné rady:
Neskúšajte dať do cesta celé vajce, ale iba žĺtok – cesto bude pripomínať viac lístkové ako krehké cesto a bude chrumkavé.
Odporúčam nevynechať citrónovú kôru, je to kľúčová surovina, ktorá spolu s jahodami vytvorí fantastickú symbiózu.
Cukor môžete použiť aký uznáte za vhodné, všetky druhy okrem bieleho sú menšie zlo (aj keď, stále je to cukor ...) 
Keďže som galetky piekla až 2x, skúšala som raz s vlašskými, raz s mandľami – mne v kombinácii s ostatnými surovinami viacej chutili vlašáky.


Tento rok to bolo "o fouz", ale nazbierala som posledné kusy jahôd z tohtoročnej sezóny. Jahôdky boli po pár chladných dňoch fajnovo vyzreté a sladučké. Voňali, mali všakovaké tvary a chutili nenormálne dobre. Žiadne umelohmotniny – normálne nefalšované jahody, čo dozreli na miestnom slniečku.

Z tohtoročných jahôd sa u nás v kuchyni zrodili: galetky, jahodová dreň, drobné krehké koláčiky, jahodové gule (macrobiotic friendly z pšena) s jahodovou merendou a samozrejme – jedli sme ich aj samotné len tak, za surova.

Vďaka vám jahôdky, spravili ste mi ohromnú radosť, tak zasa o rok.

2 komentáre:

  1. Úžasné jahodové štěstí! Galetky jsou krásné a musely být skvělé, zvlášť díky dobrým jahodám. Myslím, že na záhoně budeme taky mít posledních pár kousků, asi je sním jen tak na sluníčku :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Veru Market, dodnes krútim hlavou nad jahodovým šťastím. Už sa neviem dočkať, kedy na mňa prídu horúčavy a vytiahnem z mrazničky jahodovú dreň. Galetky sme si užili na plnej čiare, určite skúsim aj s marhuľami a mirabelkami. Samozrejme stále platí, či v sladkej, slanej kuchyni, čím kvalitnejšiu surovinu človek použije, tým geniálnejší bude výsledok. Uži si posledné jahody, ja už oberám len drobátka, mesačné jahody (také malinké, akoby lesné) + maliny (tých je len malinko, tento rok som na jar sadila).

      Odstrániť