11. júla 2013

Sezóna: Marhule

Marhule susedom dozrievajú priamo na stromoch a aj vďaka tomu si ich viem užiť aj ja. Vývesné tabule na dedine sú geniálnym zdrojom informácií, takže aj odtiaľ sa dozvedám, kde kto čo predáva. Prasce, ovocie, rastlinky, kvety, hydinu. Kiežby takých susedov, ktorí berú dedinské tabule ako skvelý predajný kanál, bolo viacej – o dosť by mi zjednodušili pátranie po lokálnych a domácich surovinách. No ale čo sa na tabuli nedozviem, vykukám a vyňúram si po vlastnej linke (na bicykli) inak.

Marhule sú pre mňa veľmi lukratívnym ovocím. Dostať sa k vynikajúcim marhuliam, ktoré by ulahodili môjmu jazyku, je v dnešných umelohmotných časoch čím ďalej tým ťažšie. Ideálna šťavnatosť, vôňa, chuť, mäkkosť / tvrdosť, štádium zrelosti – to sú všetko faktory, ktoré u mňa zavážia. Či sú nádherné na pohľad alebo jedna ako druhá? To mi je naozaj fuk. Krása je ukrytá inde. Dôležitá je súhra všetkých faktorov a priblíženie sa chuti, ktorú si pamätám z detstva. Marhule z východoslovenského juhu – júj, tých vždy bolo! Najskôr oberačka a potom rodinná manufaktúra plnenia do kompótových pohárov.


Marhuľové galetky – komplet vegan


Dnes si dáme galetkové repete, tentoraz však čisto veganskú verziu. Vynechaním vajca vskutku nič nepokazíte a na krehkosti cesta to naozaj neuberie. Galetky si ešte určite zopakujeme a recept ešte viacej ozdravíme, aby v ňom nebol použitý ani stužený rastlinný tuk.




Suroviny: 
250 g múky – 125 g celozrnná špaldová, 125 g hladká
125 g Alsanu (stužený rastlinný tuk, kvázi náhrada za maslo; možno ho kúpiť v bio predajniach)
4-5 PL studenej vody
štipka soli
1 PL trstinového cukru
kokos na posypanie cesta pod marhuľovú zmes
Na plnku: marhule + škorica + 2 hrste trstinového cukru



Postup:
Je rovnaký ako pri jahodových galetkách. Všetky suroviny na cesto jednoducho zmiešajte v miske, poriadne prepracujte rukami, zabaľte do fólie a hotovú hrudu cesta nechajte chladnúť min. 1 hodinu, ideálne celú noc. Na druhý deň finalizujte. Marhule umyjte, očistite a nakrájajte na kusy veľkosti, ktorá vám bude vyhovovať. Pridajte mletú škoricu a za 2 hrste trstinového cukru – nechajte chvíľu macerovať. Cesto vyvaľkajte, posypte kokosom, navrstvite naň marhuľovú zmes a galetky uzavrite. Pečte cca 40 min. pri 180 °C (záleží od rúry – takže ich nezabudnite sledovať). Skvelé sú teplé aj vytiahnuté z chladničky.

Ak nežijete na marhuľovom ostrove, ako my tuná na juhu, tak vám fakt neviem pomôcť. Ale poradiť pri kúpe vám viem, určite sa riaďte svojím nosom, ak marhule nevoňajú – nebrať. Veľa šťastia.

10 komentárov:

  1. katinka, čítam ťa, myslím na teba...na viac sa nezmôžem... posielam jednu marhuľovú na líčko ;)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Simi, naberaj silu a slniečko. Tiež na vás myslím, ako to doma zvládate. Užívaj leto, dcéru, muža aj záhradu, ak ste sa na ňu dostali. Tvoja Anjela nás stráži, tak si stále tu ;-)

      Odstrániť
  2. Katka, táto vegan verzia sa mi ukrutne páči a zároveň sa teším na verziu ďaľšiu (bez tuku). Alsan používam Alsan bio, pretože to klasické Alsan obsahuje Éčka... Keď mám chuť na chlieb s maslom a paradajkou, natriem ho na chlieb, jemne osolím a mňam, nie často, len občas :-) Krásny deň B-)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Veru, chcem cesto ešte posunúť do verzie, kedy použijem len olej - nie stužený tuk. Ja z Alsanu (bio i nebio) stále cítim margarín, ktorý som nikdy nevedela poriadne zjesť (však sme si aj o margarínoch mailovali ;-). Na chlieb by som ho nezvládla. Ale vďaka za upozornenie, klasický alsan som kúpila len raz, inak len Bio. Krásny deň Zuzi i tebe.

      Odstrániť
  3. Ty vývěsné tabule jsou skvělý nápad :) Já tedy minulý týden přišla domů z práce a doma byly dvě bedýnky voňavých meruněk od známých, takže jsem ještě večer vařila chutney a ségra druhý den marmeládu. Děda pak zase dělal klasickou kynutou buchtu s tvarohem, meruňkami a drobenkou - neměla chybu :) I tyhle galetky musely být bezvadné, pokud byly vynikající meruňky :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ahoj Market. To musela byť nádhera, nájsť si doma 2 bedničky fantastického ovocia! Ja som robila už 2 várky džemu, dreň a koláče (galetky aj kysnutý - veľmi vydarenú vegan verziu). Marhule som mala všetky super, ale druhá várka bola tak geniálna (presne podľa mojej chuti), že po uvarení marhuľového džemu som sa rozhodla, že je celý várka moja! Dokonca aj môj Dodo ju jedol len tak na chlebíku, to bolo hádam prvý raz odkedy sme spolu ;-) Užívaj a prosím, neposlala by si mi do mailiku receptík na tvoje chutney? Ja som pred rokom robila mirabelkové, tak ma zaujíma, čo do svojho dávaš. Ďakujem vopred.

      Odstrániť
    2. Celkom slušne (ak je človek rýchly a tuk dobre vychladený) sa dá krehké cesto piecť z čistého kokosového tuku, ktorý tuhne už okolo 20 stupňov, no na tuhé cestá to chce vychadiť viac. Mne to síce ktoviekako nechutí, ale z vegan verzií je to pro mňa asi naj. Do trených a piškótových teda dávam normálne tekuté oleje.
      Každopádne tieto galetky vyzerajú super.

      Odstrániť
    3. Áno áno Farfalo, na kokosový olej som už myslela v súvislosti s domácou výrobou čistého rastlinného stuženého tuku – len som sa k výrobe ešte nedostala. Momentálne ma "válcuje" sezóna. Vďaka za pochvalu, od teba si to veľmi cením.

      Odstrániť
  4. Tyto koláče jsou opravdu krásné, už se je chystám upéci hodně dlouho a nyní tedy určitě neodolám, díky za recept...:-)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Mrkni aj jahodové galetky, druh tuku si vyber podľa svojich preferencií - obe verzie boli skvelé.

      Odstrániť