27. júla 2013

Tekvice sem – tekvice tam

Už pár týždňov nám naša záhrada poskytuje svoju krásnu a bohatú úrodu. Vďaka jej štedrosti môžem vynechať nakupovanie na trhovisku a najčerstvejšiu zeleninu si strhnúť tesne pred prípravou jedla. Po dlhšom nábehu, tekvičky sú v najlepšej forme. Tento rok si ich užívam dvojnásobne. Dostala som od R.Ajky z Poľných kvetov pár semiačok tekvíc a tak sme boli obe zvedavé, ako sa im bude dariť. Adi, myslím, že sa im u nás na juhu rozhodne páči, tekvičky sú chutné a tak si určite semiačka uchovám do budúcoročnej sezóny.

Vďaka semiačkovej výmene máme túto sezónu 5 druhov tekvíc: 2 druhy okrúhlych tekvičiek vhodných napr. na plnenie, klasickú bielu tekvicu, ktorú používam najmä na rôzne druhy prívarkov alebo na zamrazenie, klasickú zelenú cuketu ideálnu do šalátov, cestovín, bulguru či na bruschety a žltú tekvičku, ktorá svojou farebnosťou výborne dotvorí akékoľvek pokrm. Radosť zbierať a radosť užívať. Navyše, tento rok som si zaumienila, že s výnimkou bielych tekvíc, nenechám žiadnu tekvicu či cuketu prerásť a zbieram ich ešte kým sú mladé. Sú neodolateľné – vizuálne i chuťovo. Skúste a možno vám rovnako ako mne zber prerastených tekvíc príde ako zbytočné barbarstvo, veď tekvice rastú ako z vody a vždy ich je toľko, že s nimi takmer nevieme čo.



Plnené pečené tekvičky


Suroviny:
mladé okrúhle tekvice (ale použite kľudne aj podlhovasté)
mladá cibuľka
ryža
tempeh natural (mäsojedi môžu použiť mleté mäso)
kurkuma, čierne korenie, kayenské korenie, mletá paprika, kari
čerstvé zelené bylinky (oregano, bazalka)
olivový olej
soľ (nerafinovaná)



Postup: 
Tekvice umyte, rozpoľte a vydlabte vnútro. Ak použijete mladučké tekvice, vnútro môžete dať do plnky s ryžou. Vydlabané tekvice nasoľte a poukladajte ich na olejom vymazaný pekáčik. Cibuľku orestujte na oleji. Ryžu poriadne prepláchnite, pridajte ju k cibuľke, chvíľu restujte. Zalejte vriacou vodou, osoľte a pridajte kurkumu – dajte variť do polomäkka. Medzitým si nakrájajte tempeh a ochuťte ho. Napácujte ho v troške oleja, soli a korení, ktoré vám je podľa chuti (môj výber korenín je uvedený pri surovinách). Vmiešajte tempeh do ryže a prípadne ešte podľa chuti dokoreňte, dosoľte, pridajte nakrájané bylinky. Dajte do vyhriatej trúby (180 - 190 °C) na 30 – 40 minút. Podľa potreby môžete počas pečenia podliať troškou vody. Ja som piekla celý čas odokryté, ale na 2/3 času môžete pekáčik prikryť alobalom. Podávajte so šalátom.

6 komentárov:

  1. Prima recept kulaté tekvičky mám též velmi ráda, jsou takévé pěkné roztomilé na pohled a chutnají výtečně :))

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tieto drobné okrúhle tekvičky pestujem prvým rokom. V Taliansku evidentne veľmi obľúbená odroda, našla som ich v množstve talianskych receptov. Posielam pozdravy Sonička.

      Odstrániť
  2. Tento komentár bol odstránený správcom blogu.

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Závidím, závidím, v dobrom samozrejme :-) Milujem sezónnu plnú tekvičiek a cuketiek rôznych farieb a tvarov, nakoniec pastva nielen pre oči, ale aj brušká, skvelé ľahké pokrmy v týchto horúčavách. Občas mám od maminky zo záhradky a niekedy si kúpim na trhu od pestovateľov. Katka, krásne sa darí všetkému, čo vo svojej záhradke pestuješ :-)

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Ahoj Katka:) tekvičky máš veru úúúúžasné veď, ako ináč ty to jednoducho s rastlinkami vieš.Ja tento rok nemám zo zeleniny nič okrem pár kalerábov a kvaky a na ružičkový kel je ešte dosť času, ale nevadí vynahradili nám to ríbezle , egreše a josty:)A paradajočky už pomaličky začínajú chytať farbu len sú dosť malinké museli sa prispôsobiť klimatickým podmienkam:)))Pozdravujem juh a nech sa darí:)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ahoj Adi, tak vidíš, ako sa i tvojim tekvičkám u nás darí, je to krása - len o rok menej zasadím, zasa som tento rok trochu tekvice preexponovala ;-) Ale aspoň sa i najbližšie okolie teší z našej úrody. Tekvice sú také samorasty, stačí ich polievať a besnejú! S rajčinkami si nezúfaj, oni sú naozaj také malinké - teda, aj u mňa boli prvým rokom. Tento rok sa niektoré trochu pozväčšovali, ale tiež mi iba začínajú červenať v záhradke - takže až tak tvoj rajčinový sklz nie je ovplyvnený prostredím. Hlavne neboj - budeš sa z nich vytešovať až do prvých mrazov - ja som mala rajčiny až do októbra pred rokom. Takže len ich trošku poofukuj a povedz im, aké sú krásne a oni vás obdaria. Veľké pozdravy aj vám hore. Teším sa na tvoje ďalšie príspevky na blogu - samozrejme, chýbajú mi, ale čo má prísť príde ;-) Pekný letný deň.

      Odstrániť