29. júla 2015

Tip na skvelé vaječné raňajky

Na teplé raňajky sa snažím nájsť čas si čas aspoň raz v týždni. Padne to zväčša na víkend a nedeľu. Vajíčka sú na takú príležitosť ako vyšité. Tie mám z overeného susedského zdroja, čo veľmi oceňujem. Len tak si idem na prechádzku alebo cestou do obchodu, nakuknem k susede a už si nesiem domov čerstvé domáce vajcia a pritom vidím, ako sa sliepočky susedke pekne pasú na dvorčeku.

Keď sme boli deti, z vajíčiek sme doma jedávali pomerne rôznorodé pokrmy. Vajíčka na tvrdo, na mäkko v sliepočkovom umelohmotnom stojančeku alebo rozkúskované do mištičky, na hniličku, omelety, sedliny, volské oko, všakovaké praženice s kadejakými dobrotkami ako slanika, klobáska, či cibuľka. Najradšej som mala ako dieťa vaječnú sedlinu. Naši ju robili veľmi zriedka, asi preto mi bola najvzácnejšia. Pripravovali ju v takom špeciálnom skle, z pohárov, ktoré sa vyťahovali z barovej skrinky. Sedliny vždy tak krásne vybehli, júúj, a ako chutili! V mojej domácnosti som ju robila len raz a aj to si nie som istá, či mi vyšla ukážkovo. Skôr nie. Keď mám doma trošku viacej času, spravím občas omeletu. Na dávnej dovolenke v Egypte som sa naučila, že je možné robiť ju s kadejakými plnkami a tak doma rada na omeletovom poli experimentujem.



Rukolovo-syrová omeleta 


Suroviny (na 1 porciu): 
2 vajíčka
50 g rukoly
50 g rajčín
50 g syra podľa chuti (použila som mini mozzarelu)
1 PL mlieka
1 PL olivového oleja (cca 10 g)
nerafinovaná soľ
čierne korenie čerstvo mleté





Postup:
Vajíčka rozšľaháme a pridáme k nim mlieko. Rukolu umyjeme a nakrájame na tenké rezance. Z rajčín odstránime semiačka a tuhú časť nakrájame na drobné kocky. Podľa typu syra syr nakrájame alebo nastrúhame. Rukolu, rajčiny a syr primiešame k vajciam, osolíme a dochutíme čerstvo mletým čiernym korením. Rozpálime si olej, nalejeme naň vaječnú zmes, opekáme približne 4 minúty, následne pomocou plochej varechy otočíme a pečieme z druhej strany približne 3 minúty. Podávame s pečivom a zeleninou podľa chuti. 

Energetická a výživová hodnota 1 porcie:
Kcal 420 / kJ 1756, bielkoviny 25,2 g, tuky 32,7 g, SJ 0

Máte aj vy nejaké špeciálne raňajkové jedlo z detstva? 

2 komentáre:

  1. Katuška, zdravím ťa :) u nás bývala v sobotu na raňajky krupicová kaša s maslom a kakom zmiešaným s práškovým cukrom, z tohovznikli také chutné sladké kakaové hrče, ach...alebo..sobotoné nákupy vždy obstarával otec a jeden čas, keď sme vstali, na stole už boli naukladané poprekrajované lúpačky(makovky-rožky), natreté maslom a džemom al. medom a k tomu nám mama spravila kakao, mlieko stalo vždy na šporáku, zvarené v pískacom hliníkovom hrnci, na vrchu kožka (bé) :)) v nedeľu oco robieval praženicu na cibuľke a slaninke. Na tanieri nám omeletu posypal mletou červenou paprikou, vždy som popredu kričala -mne nieee! čo do vajec, chutili mi vždy volské oká na chlebe potretom horčicou, alebo hrianky zo starého chleba na panvici..a do tej vyhriatej panvice na záver mamina rozbila vajíčko, iba ho osolila a okmínovala a to potom natrela na tie hrianky..no, tuším mi vyhladlo :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Áno áno, to sú krásne chute nášho detstva. Som zvedavá, ako raz naše deti budú spomínať na jedlá, ktoré sme im pripravovali my. Naša drobka príkrmom zabrať zatiaľ nedá, však má lepšie (MM), ale občas mám pocit, že jej varím blivajzy podľa toho, ako sa pri zelenine tvári :-)

      Odstrániť